środa, 18 listopada 2015

Coffee cake z nutką cynamonu

Dzisiaj przepis na ciasto idealne do porannej kawy ;)
Pewnej leniwej soboty wędrując po Krakowie wstąpiłam do kawiarni chwalącej się posiadaniem w menu amerykańskich wypieków. Zamówiłam więc kawę i 'coffee cake'. 'Coffee' nie oznacza, że ciasto ma aromat kawy - jest to ciasto do kawy... Rodzaj ciasta bardzo popularny w USA i wielu krajach Europy jako dodatek do śniadaniowej kawki czy herbatki, ciastko do pracy czy szkoły. Przepis na nie jest prosty, ciasto znika w oka mgnieniu. Może być doprawione cynamonem, jabłkiem czy orzechami. Wersja, którą piekłam jest z cynamonową kruszonką :)



Składniki na kruszonkę:
115 gram masła (stopionego)
2/3 szkl. cukru
1,5 szkl. mąki
1 łyżka cynamonu
1/4 łyżeczki soli
1,5 łyżeczki ekstraktu z wanilii (lub aromat waniliowy)



Składniki na ciasto: 
115 gram masła (miękkiego)
3/4 szkl. cukru
2 szkl. mąki
1/2 łyżeczki soli
1/2 łyżeczki sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
180 ml jogurtu naturalnego
1 cało jajko + 1 żółtko
2 łyżeczki ekstraktu z wanilii 



Najpierw przygotowałam kruszonkę: wymieszałam wszystkie suche składniki w misce, dolałam do nich ekstrakt z wanilii oraz roztopione, przestudzone masło. Całość wymieszałam ręcznym, metalowym ucierakiem (nie wiem jaką to ma profesjonalną nazwę ;p) - na zdjęciu. Możecie to zrobić zwykłą łyżką lub palcami - pozostawiając grudki. Miskę z gotową kruszonką odstawiłam do lodówki i zabrałam się za przygotowanie ciasta.



Najpierw ucieramy mikserem masło (warto wyciągnąć je godzinkę wcześniej z lodówki, by zmiękło). Ucierając dodajemy stopniowo cukier. Gdy masa jest dobrze utarta, cukier rozdrobniony :) dodałam jajka (w temperaturze pokojowej) cały czas ucierając. W osobnej misce wymieszałam wszystkie suche składniki, dodałam do utartego masło dodając równocześnie jogurt i wanilię. Całość wymieszałam do połączenia składników, by uzyskać jednolitą masę. 



Masę wyłożyłam na okrągłą formę (średnica około 22-24cm) posypując ciast kryszonką. Kruszonkę można delikatnie wgnieść w ciasto. Ciasto pieczemy około 50-60 minut w 160 stopniach. (ciasto możemy sprawdzić drewnianym patyczkiem - po wbiciu patyczka, powinien być suchy ;) )




Najlepiej smakuje z kawą ;)

*przepis znaleziony  tu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz